بلاک چین نسل سوم در ارز دیجیتال
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

در این مقاله می خواهیم با فناوری بلاک چین نسل سوم (بلاک چین 3.0) آشنا شده و ویژگی ها و مشخصات آن را بررسی کنیم. همانطور که با ظهور اینترنت در اوایل دهه 1990 و عدم توجه به آن، پیش بینی تأثیر فناوری بلاک چین بر مشاغل در دهه های آینده بسیار دشوار است؛ با وجود فقدان قوانین مشخص در این زمینه، بسیاری از شرکت‌ها در پشت صحنه تلاش می‌کنند تا با ایجاد اپلیکیشن‌ها و ساده‌سازی فرآیند موجود، به موارد ارزشمند مرتبط با فناوری بلاک چین دست یابند.

توسعه دهندگان در سراسر جهان در حال ساخت بلاک چین های مختلف هستند که به یکی از محبوب ترین موضوعات تبدیل شده است و از پیشرفت آن کاسته نخواهد شد. مانند رشد و توسعه ای که در جستجوی راه حل های سنتی فناوری اطلاعات رخ می دهد، مراحل مختلفی از توسعه برای بلاک چین وجود دارد، در حال حاضر شاهد بلاک چین نسل سوم هستیم.

بررسی نسل‌های مختلف بلاک چین از گذشته تا به امروز

بررسی نسل‌های مختلف بلاک چین از گذشته تا به امروز

نسل اول بلاک چین (Blockchain 1.0)

اولین نسل بلاک چین با بیت کوین به رسمیت شناخته شد. با معرفی این دارایی دیجیتال، مسائل مربوط به وجود تمرکز در سیستم های مالی سنتی با چالش های زیادی مواجه شده است. سپس این صنعت با معرفی بیت کوین به عنوان غیرمتمرکزترین نوع دارایی دیجیتال و ایجاد مفهوم طلای دیجیتال در ذهن کاربران، شاهد رشد و پیشرفت فوق العاده ای بود. به این ترتیب شبکه ایجاد شده توسط ساتوشی ناکاموتو با تنگناها و مشکلات زیادی مواجه شد. به عنوان مثال، با افزایش محبوبیت بیت کوین و افزایش حجم معاملات، زمان لازم برای تکمیل تراکنش های بیت کوین به 10 دقیقه رسید که یک شکست بزرگ برای بیت کوین به حساب می آمد.

مشکل مقیاس پذیری بیت کوین، پردازش تراکنش ها در این شبکه را کند کرده است. این مشکل باعث شد تا رقابت های زیادی بین استارتاپ های مختلف برای حل مشکل مقیاس پذیری انجام شود و هر کدام برای حل این مشکل تلاش کنند.

نسل دوم بلاک چین (Blockchain 2.0)

جدای از تراکنش های مالی، نسل دوم بلاک چین با ایجاد ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم، نه تنها مشکل تمرکز در سیستم های مالی را حل کرد، بلکه ویژگی های دیگری مانند پول قابل برنامه ریزی و قراردادهای هوشمند را نیز به این صنعت اضافه کرد. معروف ترین ارز دیجیتال در بین نسل دوم ارزهای دیجیتال بلاک چین، اتریوم است. این ارز دیجیتال در سال 2013 راه اندازی شد و در حال حاضر به عنوان بستری برای برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند شناخته می شود.

موج بعدی با تسریع در روند نوآوری، منجر به تغییر در نگرش کاربران نسبت به استفاده از امکانات موجود در دفتر کل توزیع شده شد. با معرفی قراردادهای هوشمند که قابلیت کدگذاری و اتصال مستقیم به تراکنش ها را دارند، انگیزه ایجاد تسهیلات و توسعه این فناوری در بین کاربران ایجاد شده و توجه بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جلب کرده است. با وجود امکانات فراوان این نسل، نسل دوم بلاک چین نیز نقاط ضعفی داشت و هدف از ایجاد نسل بعدی بلاک چین، رفع این کاستی ها بود.

 بلاک چین نسل سوم (Blockchain 3.0)

 آشنایی با بلاک چین نسل سوم (Blockchain 3.0)

 بلاک چین نسل سوم به نوعی آینده فناوری بلاک چین است و تمامی پروژه های این نسل با هدف بهبود و حل مشکلات نسل های قبلی بلاک چین ایجاد شده اند. بلاک چین نسل سوم با ایجاد پلتفرم هایی مانند EOS، Cardano و Algorand وارد عمل شد. این پروژه ها اغلب به دنبال دستیابی به مقیاس پذیری، امنیت و عدم تمرکز هستند. هر کدام از این پروژه ها اهداف و اولویت های خاص خود را دارند و بر اساس آن ها ایجاد شده اند اما واقعیت این است که همه این پروژه ها متعلق به بلاک چین نسل سوم هستند. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از بهترین پروژه ها در این زمینه می پردازیم.

معرفی و بررسی پروژه های بلاک چین نسل سوم(بلاک چین 3.0)

آیون(Aion)

این پروژه متعلق به blockchain 3rd generation است و دارای بلاک چین چند لایه است. هدف از ایجاد این پروژه، رسیدگی به مسائل مربوط به حریم خصوصی، شفافیت و مقیاس پذیری است. Aion توکن اختصاصی Open Application Network است. این پروژه با هدف پشتیبانی از اپلیکیشن های متن باز ایجاد شده است. کسب و کارها و نهادهای عمومی می توانند از پلتفرم آیون برای به اشتراک گذاری داده ها و ایجاد اکوسیستم های مقیاس پذیر برای پردازش تراکنش ها و شخصی سازی شبکه استفاده کنند.

برای آشنایی با روش معاملاتی ارز دیجیتال دکس تریدینگ بر روی لینک کلیک کنید. 

الگورند(Algorand)

این پروژه از الگوریتم اجماع جدیدی به نام اثبات خالص سهام استفاده می کند. بنیانگذار این پروژه، سیلویو میکالی، یکی از بهترین محققان و افراد شناخته شده در زمینه ارزهای دیجیتال است. وجود تیم مدیریتی قابل اعتماد و خوشنام در اعتبار بخشیدن به این پروژه بی تاثیر نبود. 

پیشرفت های اخیر در این پروژه توجه بسیاری از کاربران را به این پروژه جلب کرده است. در این شبکه امکان استفاده برای افرادی که خواهان شبکه های نیازمند مجوز دسترسی هستند و همچنین کاربرانی که خواهان شبکه های عمومی هستند فراهم شده است.

با توجه به طراحی بلاک چین معاملاتی، این پروژه در حال حاضر به عنوان پلتفرم مرکب شناخته می شود و شرکت ها می توانند بلاک چین های خود را با قابلیت تعیین نوع الگوریتم اجماع و تایید کننده ها بر روی این پلتفرم ایجاد کنند.

Algorand 2.0 آخرین نسخه این پروتکل است و بسیاری از عملکردهای بهبود یافته را برای یکپارچه سازی مشاغل ارائه می دهد. علاوه بر این، ویژگی‌های لایه 1 اصلی این پروژه، فرآیندهایی مانند توکن‌سازی دارایی، انتقال‌های خرد و قراردادهای هوشمند را بهبود و ساده‌تر می‌کند. تیم الگورند قصد دارد با توسعه لایه 1 به افزایش مقیاس پذیری دست یابد. با توجه به ویژگی های این پروژه، توجه دولت ها و نهادهای اقتصادی مختلف به این پروژه جلب شده است.

کاردانو

کاردانو

یکی دیگر از پروژه های بلاک چین نسل سوم کاردانو است. علاوه بر ویژگی های بسیار این پروژه، هدف اصلی آن بهبود و ساده سازی ایجاد قراردادهای هوشمند است. برخلاف بیت کوین و اتریوم، شبکه کاردانو با در نظر گرفتن آینده ساخته شده است و در درجه اول بر تحقیق و بررسی پروژه هایی که قبلا راه اندازی شده اند تمرکز دارد. به همین دلیل این پروژه یکی از پروژه های فعال در زمینه توسعه فناوری است و یکی از نشانه های سلامت این پروژه، توسعه و بهبود مستمر بلاک چین آن در طی زمان است.

علاوه بر این، Cardano به یک سیستم مدیریت منحصر به فرد مجهز است که آن را از رقبای خود متمایز می کند. علاوه بر این، تیم کاردانو قصد دارد یک مدل با درآمد ثابت ارائه کند و سود آن را صرف رشد، توسعه و نگهداری شبکه کند. یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در این پروژه، حمایت IOHK است. این سازمان از استارت آپ ها حمایت می کند و بودجه لازم را برای امنیت آنها تامین می کند.

برای آشنایی با دنیای رمزارزها، آموزش ارز دیجیتال را از وب سایت مطالعه کنید. 

ایاس

همانطور که قبلا ذکر شد، هدف اصلی این پروژه حل مشکل مقیاس پذیری است که بیت کوین و اتریوم در گذشته با آن دست و پنجه نرم می کردند. این پروژه توانست در یک سال حدود 4 میلیارد دلار سرمایه از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) جذب کند. هدف ایاس ایجاد اکوسیستمی برای شبکه‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین است و هدف آن امکان ادغام این شبکه‌ها و حفاظت از حریم خصوصی از طریق این اکوسیستم است.

این پروژه از قراردادهای هوشمند برای انجام به موقع تراکنش ها استفاده می کند. یکی از مشکلات و ضعف های این پروژه کم بودن تعداد تولیدکنندگان بلاک است و به همین دلیل این مشکل تا حدی این شبکه را متمرکز کرده است. با توجه به اینکه هدف اصلی بلاک چین ایاس، شناخته شدن به عنوان پلتفرمی برای برنامه های غیرمتمرکز است، وجود چنین مسائلی چندان مهم نیست. ایاس مانند کاردانو یکی از اولین پروژه ها در زمینه فناوری بلاک چین نسل سوم است و ارز دیجیتال آن از نظر حجم بازار در بین 10 ارز برتر قرار دارد. نکته مهم این است که یکی از عواملی که موفقیت آتی این پروژه را تحت تاثیر قرار داده و تضمین می کند، استقبال عمومی است.

آیکون

آیکون یکی از بهترین پروژه های بلاک چین نسل سوم

یکی دیگر از پروژه های فعال در زمینه بلاک چین نسل سوم پروژه ICON است. این پروژه مربوط به کره جنوبی است و هدف آن اتصال کل جهان از طریق بلاک چین است. از زمان آغاز به کار تا به امروز رشد و توسعه بسیاری در این پروژه صورت گرفته است. از دیگر ویژگی های آن می توان به داشتن سرویس ها و برنامه هایی با محیط کاربری آسان اشاره کرد.

امکان ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز در این پلتفرم وجود دارد. کاربران می توانند با توجه به هدف و نیاز خود از این پلتفرم در زمینه هایی مانند بانکداری، آموزش، تجارت الکترونیک و غیره استفاده کنند. هدف و ایده اصلی این پروژه، ایجاد بستری است که شرکت کنندگان بتوانند با یکدیگر معامله کنند. در شبکه ICON با وجود امکان ایجاد بلاک چین های اختصاصی در محیط های مختلف، کاربران می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. توکن اختصاصی این شبکه ICX نام دارد و سوخت این شبکه محسوب می شود.

نانو

نانو، که قبلا به عنوان Railblock شناخته می شد، با هدف ایجاد یک محیط مبادله دارایی دیجیتال با استفاده از سهام اصلی بلاک چین نسل سوم است. بلاک چین نانو به گونه ای طراحی شده است که سریع ترین تراکنش ها را با بیشترین مقیاس پذیری و کمترین نیاز به منابع اجرایی امکان پذیر می کند. آینده اصلی پروژه نانو، جایگزینی ارز فیات و متحول کردن دنیای بلاک چین با فعال کردن تراکنش‌هایی با کارمزد نزدیک به صفر است. با توجه به اینکه هیچ ماینینگ یا تولید بلاک در این شبکه صورت نمی گیرد، پروژه نانو به عنوان یکی از پروژه های سازگار با محیط زیست در بین پروژه های بلاک چین نسل سوم شناخته می شود.

نبلیو

پروژه ارز دیجیتال Neblio عمدتا بر کسب و کارها و استارت آپ ها متمرکز است. این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین مقیاس پذیر است و شرکت ها می توانند بلاک چین های خود را ایجاد کنند و کارایی و امنیت پروژه خود را افزایش و بهبود بخشند.

ارز دیجیتال نبلیو توانایی استفاده از بیش از ۷ زبان برنامه نویسی مانند پایتون و جاوا اسکریپت را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. توسعه دهندگان نیز می توانند با توجه به نیاز خود از ابزارهای مختلف ارائه شده در این پلتفرم استفاده کنند.

زیلیکا

زیلیکا، پروژه بلاک چین نسل سوم

Ziliqa یک پروژه ارز دیجیتال است که سرعت، مقیاس پذیری و کارایی بلاک چین را با استفاده از فناوری شاردینگ و ساده سازی الگوریتم اجماع بهبود می بخشد. فناوری منحصربه فرد شاردینگ که در این پلتفرم وجود دارد به کاربران اجازه می دهد تا بلاک چین را ارتقا دهند. به دلیل استفاده از مکانیزم استخراج ویژه، این پروژه نیز در زمره پروژه های دوستدار محیط زیست و در میان دیگر پروژه های بلاک چین نسل سوم قرار دارد.

کلام آخر 

فناوری بلاک چین به دلیل تغییرات بسیار سریع خود شناخته شده است و ماهیت آن به سرعت تغییر می کند. در حال حاضر پس از بلاک چین نسل سوم و با توجه به گسترش روزافزون این فناوری، بحث هایی در مورد اثربخشی نسل چهارم بلاک چین مطرح شده است. هدف از ایجاد نسل چهارم بلاک چین، ادغام هوش مصنوعی و بلاک چین است. اگر بلاک چین‌های فعلی بتوانند مشکلات قبلی مانند مقیاس‌پذیری، افزایش امنیت، حریم خصوصی و سرعت تراکنش‌ها را حل کنند، ممکن است افراد تمایل کمتری به ایجاد نسل چهارم بلاک چین و معرفی هوش مصنوعی و پیچیده‌تر کردن مسائل داشته باشند.

در حال حاضر راه حل های زیادی برای بهبود وضعیت فعلی فناوری بلاک چین ارائه شده است و بسیاری از بلاک چین ها برای بهبود عملکرد شبکه خود در حال بازبینی و طراحی مجدد هستند. در نهایت، تمامی این اقدامات با یک هدف مشترک و تلاش برای به حداکثر رساندن مقبولیت و اثربخشی ارزهای دیجیتال انجام می شود.





:: برچسب‌ها: متاورس , آموزش ارز دیجیتال , بیت کوین , ارز دیجیتال , دکس تریدینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: